ANGLE MORT
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ANGLE MORT
ANGLE MORT
À force de ne croire que dans des symboles
Qui nous transforment en zombies et ombres
Nous arrivons à prendre le Mapou pour la Forêt
Afin de mieux engendrer la destruction de la flore
À force de ne percevoir et concevoir la forêt
Que dans la silhouette de l’arbre de Mapou
Sans tenir compte de la diversité des arbres
Nous apportons plus d’érosion que de moisson
À force ne voir que le prix de l’arbre de la forêt
En ce qu’il peut rapporter en termes de profit
Nous risquons de trahir la valeur de la forêt
Dans le circuit de l’écosystème et du cycle de l’eau
À Force de ne penser qu’à la simple jouissance
L’existence risque de devenir une grave nuisance
Qui détruit et la société, et le peuple, et l’État
Y compris d’abord l’essence même du jouisseur
À force ne penser la vie que dans l’angle de la puissance
Au détriment de l’humanité du droit, du respect, de la démocratie
Nous risquons de devenir une maléfique machine de destruction
Sans lumière où l’existence humaine se tient dans l’angle mort
Vous me critiquez que je ne suis pas une étoile qui brille
Que de ce fait je n’ai pas le droit de véhiculer des idées
Mais savez-vous au juste où je sors, où je suis, où je vais?
Peut-on condamner quelqu’un que l’on ne connaît pas?
Peut-être rien de bon ne pourrait provenir de moi-même
car je ne suis pas une étoile qui brille dans la voie lactée
Mais savez-vous que même les criminels, voleurs ou meurtriers
N’enseignent pas toujours à leurs enfants l’art de voler et de tuer
Un homme échoué conscient qui connaît les causes de son échec
Peut bien nous éclairer sur le chemin du succès, de la réussite
Un criminel repenti qui avoue son crime et demande pardon
Est plus honnête que le juge qui libère son ami par parti pris
Seuls les morts gardant éternellement le mutisme de leur tombeau
N’ont rien à délibérer comme aveu dans le monde des vivants
Malgré tout les mauvaises langues arrivent jusqu’à prétendre
Que leurs défunts grand pères leur communiquent assez souvent
En ceci j’y perds mon latin, je n’ai ni opinion ni commentaire
À ce que je sache selon ce qu’on avait appris de l’entropie
La loi naturelle voulant que tout qui vit : naît, grandit et meurt
Chak moun mouri pou sove tout limanite : Bourik mouri kaka li fini
ISIT PA NI LEGLIZ NI LOPITAL, PA GEN ZÈV CHARITE
De 1986 à 2010 les mentalités changent profondément en Haïti non dans le sens positif de l’évolution. Autrefois le modèle haïtien était l’ingénieur, le médecin, l’agronome, le professeur, l’avocat qui ont réussi leur carrière scolaire, professionnelle que la famille et l’école nous apprenaient à imiter. Aujourd’hui c’est le contraire. C’est le bandit atoufè, qui a échoué, qui célèbre son échec avec un banderole à la tête comme au carnaval, qui a une d’anneaux dans les oreilles, son pantalon en dessous de sa verse, une bague sur la langue, toujours prêt à tout briser sur son passage, qui devient le modèle de la jeunesse. Même le vocabulaire change. C’est Lavalas, Ronald Cadavre, Jan l pase l pase, lame ti bout manchèt elatriye, vin bat mwen, fonse sou mwen si wou gwo nèg, koulyeya se demokrasi tout fè sa yo vle, ce sont ces choses qui sont à la mode. Le vocabulaire de la violence atteint son paroxysme.
La corruption se fait aussi alliée de la violence dans la rue comme dans les bureaux. L’esprit de fraternité, d’amicalité, de grégarité, de sociabilité n’existe plus. C’est chak koukou klere pou je w kap mennen. Nan legliz olye fidèl mande gras ispityèl pou li guide vi li, se favè materyel li mande Bondye. Nan lari, moun di wou bonjou, li vle se pou peye li. Anplwaye nan biro piblik la, lè li fin sèvi wou, li vle se pou peye li yon poubwa mete sou salè li ya. Pandan mwen te ayeropò Pòtoprens ap tann avion Sunwing anba yon solèy. Yon kamarad travayè sibaltèn kap travay deyò nan rantre ya, aproche mwen, li di mwen monchè yon nèg tankou w pa ka kanpe nan solèy. Vini mwen pral mete yon kote. Se konsa mwen pran ti valiz mwen kenbe nan men mwen pou rive anba yon tant pou avion Spirit nan kat mèt konsa. Misye vire, mwen panse se yon solidarite fratènité amitye. 15 minit apre misye parèt sou mwen devan tout moun li : gade lamitye, isit pa ni lopital ni legliz kap fè byen lacharite zèv imanitè, depi yon nonm travay pou wou, se foure men nan pòch. Mwen pa fè tèt rèd, mwen foure men nan pòch, de biyè soti, yon 50 goud ak 200 goud. Mwen bay misye 50 goud. Misye refize pran li, li vre se mil goud pou mwen ba li. Mwen di, ojis ki travay osinon sèvis wou te rann mwen. Ban mwen, menm yon sèl rezon valab, map ba 200 gou la. Misye wont li vire. Apre misye retounen pou fè zak gwo ponyèt sou mwen, li mande mwen pou mwen deplase retounen nan solèy. Mwen di misye si gen yon lwa ki di se pou mwen deplase ke mwen pa konnen, enben se lapolis kap vin fè mwen deplase, men pa yon nonm tankou wou. Misye vire. Apre sa mwen soti ale achte dlo, mwen rankontre ak misye bab pou bab. Misye di, monchè frèm, ban mwen sa wou tap ban mwen an. Mwen ba li 50 goud. Misye kontan, li di chak moun fè yon jès tankou wou, jounen m tap klè kon dlo kòk. Mwen di, se wou ki pa te ka wè sa.
Kouman yon vye ti malere kap travay pou degoumen, ka kanpe li di, isit pa ni lopital ni legliz pa gen zèv lacharite ankò, alòs ke se zèv sa yo misye sanble, ki manke ayiti paske se pitit gradèt ki jwenn yo. Pawòl se pawòl boujwa grannèg kap roule lajan, men li soti nan bouch yon senp malere. Sa ta vle di, malere ya pi boujwa pase boujwa. Si lojik kap pete fyèl li ya, se li menm lap repete, monchè, se sèl edikasyon sèlman ki ta retire vye lide satan ki plante nan zo bwa tèt misye.
À force de ne croire que dans des symboles
Qui nous transforment en zombies et ombres
Nous arrivons à prendre le Mapou pour la Forêt
Afin de mieux engendrer la destruction de la flore
À force de ne percevoir et concevoir la forêt
Que dans la silhouette de l’arbre de Mapou
Sans tenir compte de la diversité des arbres
Nous apportons plus d’érosion que de moisson
À force ne voir que le prix de l’arbre de la forêt
En ce qu’il peut rapporter en termes de profit
Nous risquons de trahir la valeur de la forêt
Dans le circuit de l’écosystème et du cycle de l’eau
À Force de ne penser qu’à la simple jouissance
L’existence risque de devenir une grave nuisance
Qui détruit et la société, et le peuple, et l’État
Y compris d’abord l’essence même du jouisseur
À force ne penser la vie que dans l’angle de la puissance
Au détriment de l’humanité du droit, du respect, de la démocratie
Nous risquons de devenir une maléfique machine de destruction
Sans lumière où l’existence humaine se tient dans l’angle mort
Vous me critiquez que je ne suis pas une étoile qui brille
Que de ce fait je n’ai pas le droit de véhiculer des idées
Mais savez-vous au juste où je sors, où je suis, où je vais?
Peut-on condamner quelqu’un que l’on ne connaît pas?
Peut-être rien de bon ne pourrait provenir de moi-même
car je ne suis pas une étoile qui brille dans la voie lactée
Mais savez-vous que même les criminels, voleurs ou meurtriers
N’enseignent pas toujours à leurs enfants l’art de voler et de tuer
Un homme échoué conscient qui connaît les causes de son échec
Peut bien nous éclairer sur le chemin du succès, de la réussite
Un criminel repenti qui avoue son crime et demande pardon
Est plus honnête que le juge qui libère son ami par parti pris
Seuls les morts gardant éternellement le mutisme de leur tombeau
N’ont rien à délibérer comme aveu dans le monde des vivants
Malgré tout les mauvaises langues arrivent jusqu’à prétendre
Que leurs défunts grand pères leur communiquent assez souvent
En ceci j’y perds mon latin, je n’ai ni opinion ni commentaire
À ce que je sache selon ce qu’on avait appris de l’entropie
La loi naturelle voulant que tout qui vit : naît, grandit et meurt
Chak moun mouri pou sove tout limanite : Bourik mouri kaka li fini
ISIT PA NI LEGLIZ NI LOPITAL, PA GEN ZÈV CHARITE
De 1986 à 2010 les mentalités changent profondément en Haïti non dans le sens positif de l’évolution. Autrefois le modèle haïtien était l’ingénieur, le médecin, l’agronome, le professeur, l’avocat qui ont réussi leur carrière scolaire, professionnelle que la famille et l’école nous apprenaient à imiter. Aujourd’hui c’est le contraire. C’est le bandit atoufè, qui a échoué, qui célèbre son échec avec un banderole à la tête comme au carnaval, qui a une d’anneaux dans les oreilles, son pantalon en dessous de sa verse, une bague sur la langue, toujours prêt à tout briser sur son passage, qui devient le modèle de la jeunesse. Même le vocabulaire change. C’est Lavalas, Ronald Cadavre, Jan l pase l pase, lame ti bout manchèt elatriye, vin bat mwen, fonse sou mwen si wou gwo nèg, koulyeya se demokrasi tout fè sa yo vle, ce sont ces choses qui sont à la mode. Le vocabulaire de la violence atteint son paroxysme.
La corruption se fait aussi alliée de la violence dans la rue comme dans les bureaux. L’esprit de fraternité, d’amicalité, de grégarité, de sociabilité n’existe plus. C’est chak koukou klere pou je w kap mennen. Nan legliz olye fidèl mande gras ispityèl pou li guide vi li, se favè materyel li mande Bondye. Nan lari, moun di wou bonjou, li vle se pou peye li. Anplwaye nan biro piblik la, lè li fin sèvi wou, li vle se pou peye li yon poubwa mete sou salè li ya. Pandan mwen te ayeropò Pòtoprens ap tann avion Sunwing anba yon solèy. Yon kamarad travayè sibaltèn kap travay deyò nan rantre ya, aproche mwen, li di mwen monchè yon nèg tankou w pa ka kanpe nan solèy. Vini mwen pral mete yon kote. Se konsa mwen pran ti valiz mwen kenbe nan men mwen pou rive anba yon tant pou avion Spirit nan kat mèt konsa. Misye vire, mwen panse se yon solidarite fratènité amitye. 15 minit apre misye parèt sou mwen devan tout moun li : gade lamitye, isit pa ni lopital ni legliz kap fè byen lacharite zèv imanitè, depi yon nonm travay pou wou, se foure men nan pòch. Mwen pa fè tèt rèd, mwen foure men nan pòch, de biyè soti, yon 50 goud ak 200 goud. Mwen bay misye 50 goud. Misye refize pran li, li vre se mil goud pou mwen ba li. Mwen di, ojis ki travay osinon sèvis wou te rann mwen. Ban mwen, menm yon sèl rezon valab, map ba 200 gou la. Misye wont li vire. Apre misye retounen pou fè zak gwo ponyèt sou mwen, li mande mwen pou mwen deplase retounen nan solèy. Mwen di misye si gen yon lwa ki di se pou mwen deplase ke mwen pa konnen, enben se lapolis kap vin fè mwen deplase, men pa yon nonm tankou wou. Misye vire. Apre sa mwen soti ale achte dlo, mwen rankontre ak misye bab pou bab. Misye di, monchè frèm, ban mwen sa wou tap ban mwen an. Mwen ba li 50 goud. Misye kontan, li di chak moun fè yon jès tankou wou, jounen m tap klè kon dlo kòk. Mwen di, se wou ki pa te ka wè sa.
Kouman yon vye ti malere kap travay pou degoumen, ka kanpe li di, isit pa ni lopital ni legliz pa gen zèv lacharite ankò, alòs ke se zèv sa yo misye sanble, ki manke ayiti paske se pitit gradèt ki jwenn yo. Pawòl se pawòl boujwa grannèg kap roule lajan, men li soti nan bouch yon senp malere. Sa ta vle di, malere ya pi boujwa pase boujwa. Si lojik kap pete fyèl li ya, se li menm lap repete, monchè, se sèl edikasyon sèlman ki ta retire vye lide satan ki plante nan zo bwa tèt misye.
Edpoete- Star
- Nombre de messages : 209
Date d'inscription : 24/10/2006
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