Forum Haiti : Des Idées et des Débats sur l'Avenir d'Haiti

Rejoignez le forum, c’est rapide et facile

Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.
Le Deal du moment : -25%
PC Portable Gamer 16,1” HP Victus 16 – 16 ...
Voir le deal
749.99 €

Dany Laferrière est élu à l'Académie française

+4
Amoph
Rico
Le gros roseau
ainsi ne soit-il
8 participants

Page 1 sur 2 1, 2  Suivant

Dany Laferrière est élu à l'Académie française Empty Dany Laferrière est élu à l'Académie française

Message  ainsi ne soit-il Jeu 12 Déc 2013 - 10:45

http://www.radio-canada.ca/nouvelles/arts_et_spectacles/2013/12/12/004-dany-laferriere-academie-francaise.shtml

http://www.lefigaro.fr/livres/2013/12/12/03005-20131212ARTFIG00533-dany-laferriere-elu-a-l-academie-francaise.php

Bravo Dany.
ainsi ne soit-il
ainsi ne soit-il
Super Star
Super Star

Masculin
Loisirs : chiquer du tabac, molester les molosses

Feuille de personnage
Jeu de rôle: l'hallucinogène

Revenir en haut Aller en bas

Dany Laferrière est élu à l'Académie française Empty Re: Dany Laferrière est élu à l'Académie française

Message  Le gros roseau Jeu 12 Déc 2013 - 14:39

So what epi epi anyen,na toujou kontinye ap achte liv yo, disk yo, revi yo,divin yo,parfum yo, medikaman yo gade film yo,menm kafe ak kako yopa achte nan men nou.konbyen franse ki konnen moun ki rele Danny Laferriere e ki li liv li yo?

Chak fwa yo fout nou yon kalot ya souflle bor figi nou ak yon ti pri Gonkou epi na bat bravo;na di mèsi met.bnam yon lot ankor mwen rnemen lang w la anpil .poukisa yo pa vel fout renmet nou kob yo te eskroke nan men esklav de mezon yo te rele Jean Pierre Boyer ya? depi ki lè franseu te renmen neg konsa? eske yo vann nou liv klasik yo a yon bon pri pou nou edike ti moun nou yo? eske yo ba nou bous pou nou eksplwate richess nou yo? eske yo konstwi yon palnt ki itilise enerji soley la pou ba nou elektrisite ? eske yo ede nou devlope ?ki sa presans Danny laferriere pral fè pou nou.dayè konbyen ayisyen ki li liv Danny laferriere ekri.?mwen kap pale la mwen pa konn sa Danny ekri nan liv li yo.

Le gros roseau
Super Star
Super Star

Masculin
Loisirs : sport ,internet,stock market

Dany Laferrière est élu à l'Académie française Empty Re: Dany Laferrière est élu à l'Académie française

Message  Rico Jeu 12 Déc 2013 - 16:09

Twicccchhhhhpppppppp
Rico
Rico
Super Star
Super Star

Masculin
Loisirs : néant

Feuille de personnage
Jeu de rôle: dindon de la farce

Message  Amoph Jeu 12 Déc 2013 - 16:26

Nouvèl la gaye o 4 kwen de LeurOp e byen o delà de no frontyèr.

Eleksyon Dany Laferrière a Lakademi fransèz jodia sOrti Ayiti de lonbr.

Dany w redore limaj DAYITI.

Chapo !!!

Amoph

Amoph
Star
Star

Masculin

Message  Le gros roseau Jeu 12 Déc 2013 - 16:32

nou pral wè si ypa fè ti franse etidye zev dannyt laferriere tankou nou fè ti ayisyen etidye le Cid e tout klasik literati franse yo.lè ma wè yo fè sa se lè saa ma ba nominatyon saa valè.mwen pa epsere yon alyene konprann sam ekri yo.
Gen la cho kabonise(lol) kap toujou pi renmen Chirac ke jean Bertrand aristide.
Kap toujou pi renmen Danny laferriere ke Dr Jean price mars.ou Antenor Firmin.

Le gros roseau
Super Star
Super Star

Masculin

Message  Le gros roseau Jeu 12 Déc 2013 - 16:36

Koumanman mwen pat konnen si la cho kabonise sa yo te toujou bor isit la non.male papa.

Le gros roseau
Super Star
Super Star

Masculin

Message  Joel Jeu 12 Déc 2013 - 16:41

Le gros roseau a écrit:nou pral wè si ypa fè ti franse etidye zev dannyt laferriere tankou nou fè ti ayisyen etidye le Cid e tout klasik literati franse yo.lè ma wè yo fè sa se lè saa ma ba nominatyon saa valè.mwen pa epsere yon alyene konprann sam ekri yo.
Gen la cho kabonise(lol) kap toujou pi renmen Chirac ke jean Bertrand aristide.
Kap toujou pi renmen Danny laferriere ke Dr Jean price mars.ou Antenor Firmin.

Mwen byen renmen li w ROZO sou kesyon sa a.
Bagay sa a pa fè m ni CHO,ni FRÈT.
Wa sonje ke MATELI refize siyen LWA sou AKADEMI KREYÒL lan, alòs ke MATELI gen tan fè pwoklamasyon pou l filisite LAFERRIÈRE

Mwen menm se AKADEMI KREYÒL lan ki enterese m.
.

Joel
Super Star
Super Star

Masculin
Loisirs : Histoire

Feuille de personnage
Jeu de rôle: Le patriote

Message  Rico Jeu 12 Déc 2013 - 16:52

Sa bann ti granmoun akaryat, egri, depase sayo refize konprann se yon pèse pou long kreyol ki pral dote lang franse nouvo mo.

Rol Dany se pral osi zoutiye lang sa nouvo mo. Laferiere se yon gran defansè e pwomotè lang kreyol la tou.
Rico
Rico
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  Joel Jeu 12 Déc 2013 - 17:14

Rico a écrit:Sa bann ti granmoun akaryat, egri, depase sayo refize konprann se yon pèse pou long kreyol ki pral dote lang franse nouvo mo.

Rol Dany se pral osi zoutiye lang sa nouvo mo. Laferiere se yon gran defansè e pwomotè lang kreyol la tou.

RICO;

LANG ANGLE an ki te la anvan LANG FRANSE an ,pa gen AKADEMI.
Moun yo pa swiv sa AKADEMI FRANSE an di ANKÒ;li se plis yon POZISYON ONORÈ  ke lòt bagay.
Men lis 40 yo ;se 4 ladan yo ,mwen rekonèt kòm oumenm ki ap swiv travay yo ka rekonèt lòt yo.

Mwen rekonèt GISCARD DESTAING,SIMONE VEIL,MAX GALLO ak DANNY LAFERRIERE.
Men lis MOUN ki lan AKADEMI an:

www.academie-francaise.fr/les-immortels/les-quarante-aujourdhui

Joel
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  Amoph Jeu 12 Déc 2013 - 18:25

Se yon nouvèl ki tonbe a pwen nome. Dotan plus, Ayiti gen lontan li pa bay anyen nan katon an.

Amoph
Star
Star

Masculin

Message  Joel Jeu 12 Déc 2013 - 18:47

Amoph a écrit:Se yon nouvèl ki tonbe a pwen nome. Dotan plus, Ayiti gen lontan li pa bay anyen nan katon an.

Di mwen;
Sa pral regle ki sa?
OZETAZINI ,nou gen ekriven ayisyen ameriken ki gen NON tou.Li te pran MAC ARTHUR ""GENIUS PRIZE"" ki se 500 MIL DOLA MERIKEN ""tax free"".
Alòs nou kontan pou EDWIDGE DANTICAT;menm jan nou kontan pou LAFERRÌÈRE.Se sa sèlman ,byen ke mwen pa konn MOUN ki ekri ANGLE pi byen ke EDWIDGE DANTICAT.
EDWIDGE DANTICAT ke yo rele EKRIVEN KREYÒL paske li kreyolize LANG ANGLE menm jan ROUMAIN te konn kreyolize LANG FRANSE an.
BRAVO pou tou lè 2.
Kòm ANGLE pa gen AKADEMI ;yo te vote DANTICAT kòm youn lan 20 MEYÈ JÈN EKRIVEN AMERIKEN ,yon peyi ki gen plis ke 300 MILYON MOUN.
Eske se pa zafè FRANSE yo y ap regle lè yo nonmen LAFERRIÈRE?
Wa fè konklizyon pa w

Joel
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  Rico Jeu 12 Déc 2013 - 18:50

Se zafè anglofonn ak tout  lang angle ki pa bezwen ou byen pa gen akademi.

Kisa nou fè ak diferans

An bon kreyol tout chyen souse tèt kok yo jan yo vle.

A lakote ti nèg jalou, sabotè, yo di nou sispann rayisab.

Sispann meprize radote , salopete kinan nou yo.

Nou lese blan nan Kebek ap pran roulib sou do ti peyizan, nèg ti pwovens dayiti kap fè reyonman peyi nou.

Nou fè moun ront. nou lèd, nou meprizab
.
Rico
Rico
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  Joel Jeu 12 Déc 2013 - 19:12

RICO;
Ou toujou pre pou joure MOUN ,se patikilarite ou sa.
NÈG lan rantre lan AKADEMI FRANSE ;ou kontan pou NÈG lan, ann kite l ak sa.
Gen yon NÈG ki te lan AKADEMI FRANSE an se LEOPOLD SEDAR SENGHOR se te pi gwo SOUSOU ak TRÈT ki te genyen.
Ann kite l ak sa tou.

An pasan lè SENGHOR te mouri yo te di de misye ""trop français pour ètre sénégalais,trop sénégalais pour ètre français""

Joel
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  jafrikayiti Jeu 12 Déc 2013 - 22:11

Bravo Dany! Meilleure pour la France!

Pandan Lafrans make yon gwo pwen ak nominasyon estratejik sa a ki pral ede Lafrans asire miki li pi byen nan mache mondyal la; nou ta renmen konnen kisa bann panten lakay nou yo ap rete tann pou Akademi Kreyòl la ka resi tounen yon bebe k ap pran tete?

Èske menm jan ak Palè Nasyonal nou an ki poko janm ka rebati a, ti chèf popetwèl nou yo ap rete tann pèmisyon mèt ke yo nan Washigton, Ottawa ak Paris anvan yo aplike Manmanlwa nasyon an ki ekzije kreyasyon Akademi Kreyòl la, depi dikdantan?

Dany se yon gran ekriven, se pa favè Lafrans ap fè li. Nominasyon sa a ale nan sans enterè Dany kòm ekriven frankofòn epi li ale nan sans enterè Lafrans. Se konsa sa te ye tou pou nominasyon Michaelle Jean kòm Gouvènè Jeneral peyi Kanada, sa gen 8 ane pase.

Se nòmal pou leta Kanada, leta Lafrans... envesti toupatou pou yo asire miki yo. E leta Ayisyen limenm, kouman l ap demele gèt li pou li defann enterè Ayiti, toupatou?

Lè gouvènman aktyèl la te pwopoze lang franse kòm dezyèm lang nan CARICOM (kote gen plis moun ki pale Kreyòl pase tout lòt lang), enterè kilès mesyedam yo t ap defann, ojis?

Jafrikayiti
"Chenn nan tèt pi di pase chenn nan pye!"

jafrikayiti
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage
Jeu de rôle: Bon neg guinen

Message  Le gros roseau Jeu 12 Déc 2013 - 23:00

Poukisa Fanon pat mande pou l te rantre nan akademi franse ,poukisa Aime cesaire pat fè yon demand konsa mwen mande. esk se vre danny ekri pi byen pase 2 fransee sa yo?

nou pa ka ap repwoche franse pou sa yo te fè nou pase epi nap soupriye yo pou yo aksepte nou nan senak yo.se pa tout moun ki vle patisipe nan bese ba pou yon ti louanj.

Le gros roseau
Super Star
Super Star

Masculin

Message  Le gros roseau Jeu 12 Déc 2013 - 23:41

,mwen pa konn danny dayè li pa jenertatyon m papal te profesèm se yon sel liv li mwen li poukisa mwen pa ta renmenl la menm? si w di mwen pa renmen franse ou pa manti non.paske mwen pa ka renmen moun ki te konn ap pran 10 kob mwen yo pou yo te fèm peye pou endepandans mwen.apre ke yo te fè gran gran paranm yo pase 3 syek nan esklavaj saa vre ou ta gen rezon siw di mwen pa renmen yo.e petet ou genyen rezon zanmi lenmi m pa ka zanmi m.pitit esklav nou ye tankou kebekwa yo di ya:"je me souviens."mwen tou mwen sonje se pa fot mwen mwen pankor soufri Alzheimer. non frem.

a few seconds ago · Like..

Rodrigue Lamadieu

Write a comment...

Le gros roseau
Super Star
Super Star

Masculin

Message  jafrikayiti Ven 13 Déc 2013 - 0:40

Roseau,

Tankou mwen te di ou sou paj facebook lan, mwen kwè Dany bay Ayisyen anpil rezon pou nou respekte li epi apresye li, odela pwodiksyon literè li epi nominasyon sa a, ki fenk tonbe la a.

Men yon tèks ki te ankouraje m ekri yon mo felisitasyon pou li, apre Goudougoudou:

Haïti : le témoignage bouleversant de l'écrivain Dany Laferrière

LE MONDE | 16.01.10 | 10h40  •  Mis à jour le 16.01.10 | 13h29

AFP/Olivier Laban mattei

A Port-au-Prince, le 15 janvier 2009.

Romancier récompensé à l'automne 2009 par le prix Médicis pour L'Enigme du retour (Grasset), Dany Laferrière faisait partie des écrivains invités au festival Etonnants Voyageurs en Haïti, qui devait avoir lieu à Port-au-Prince du 14 au 21 janvier. Après plusieurs jours passés dans la capitale haïtienne, de retour à Montréal, où il réside depuis de longues années, il nous a accordé, vendredi 15 janvier, un entretien.

Où étiez-vous lorsque le séisme s'est produit ?

J'étais à l'Hôtel Karibé, qui se situe à Pétionville, en compagnie de l'éditeur Rodney Saint-Eloi. Il venait juste d'arriver et voulait aller dans sa chambre. Comme j'avais faim, je l'ai entraîné au restaurant et cela l'a peut-être sauvé… Nous étions donc en train de dîner lorsque nous avons entendu un bruit très fort. Dans un premier temps, j'ai pensé que c'était une explosion qui venait des cuisines, puis ensuite j'ai compris qu'il s'agissait d'un tremblement de terre. Je suis aussitôt sorti dans la cour et me suis couché par terre. Il y a eu soixante secondes interminables où j'ai eu l'impression que ça allait non seulement jamais finir, mais que le sol pouvait s'ouvrir. C'est énorme. On a le sentiment que la terre devient une feuille de papier. Il n'y plus de densité, vous ne sentez plus rien, le sol est totalement mou.

Et après ces soixante secondes ?

Nous nous sommes relevés et nous nous sommes dit qu'il fallait s'éloigner de l'hôtel, qui est un bâtiment assez haut, donc peu sûr. Nous sommes alors descendus vers le terrain de tennis, où tout le monde s'est regroupé. Deux ou trois minutes plus tard, nous avons commencé à entendre des cris… Près de l'hôtel, où il n'y avait que peu de dégâts, il y a, dans la cour, de petits immeubles où les gens vivent à l'année. Tous étaient effondrés. On a dénombré neuf morts. Alors qu'on redoutait d'autres secousses, des personnes se sont levées pour commencer à porter secours.

Un énorme silence est tombé sur la ville. Personne ne bougeait ou presque. Chacun essayait d'imaginer où pouvaient se trouver ses proches. Car lorsque le séisme s'est produit, mardi 12 janvier, Port-au-Prince était en plein mouvement. A 16heures, les élèves traînent encore après les cours. C'est le moment où les gens font leurs dernières courses avant de rentrer et où il y a des embouteillages. Une heure d'éclatement total de la société, d'éparpillement. Entre 15 et 16heures, vous savez où se trouvent vos proches mais pas à 16h50. L'angoisse était totale. Elle a créé un silence étourdissant qui a duré des heures. Ensuite, on a commencé à rechercher les gens. Nous sommes retournés à l'hôtel et, grâce à la radio américaine et au bouche-à-oreille, on a appris que le palais présidentiel s'était effondré mais que le président Préval était sauf. Mais personne autour de nous n'avait de nouvelles de sa famille.

Comment en avez-vous eu ?

Grâce à mon ami, le romancier Lyonel Trouillot, admirable. Bien qu'il ait des difficultés pour marcher, il est venu à pied jusqu'à l'hôtel. Nous étions sur le terrain de tennis, il ne nous a pas vus. Il est revenu le lendemain en voiture pour m'emmener chez ma mère. Après quoi, nous sommes passés voir le grand Frankétienne [dramaturge et écrivain], qui avait sa maison fissurée et qui était en larmes. Juste avant le séisme, il répétait le solo d'une de ses pièces de théâtre qui évoque un tremblement de terre à Port-au-Prince. Il m'a dit: "On ne peut plus jouer cette pièce."

Je lui ai répondu: "Ne laisse pas tomber, c'est la culture qui nous sauvera. Fais ce que tu sais faire." Ce tremblement de terre est un événement tragique, mais la culture, c'est ce qui structure ce pays. Je l'ai incité à sortir en lui disant que les gens avaient besoin de le voir. Lorsque les repères physiques tombent, il reste les repères humains. Frankétienne, cet immense artiste, est une métaphore de Port-au-Prince. Il fallait qu'il sorte de chez lui. En me rendant chez ma mère, j'étais angoissé car j'ai vu des immeubles en apparence solides totalement détruits, et aussi d'innombrables victimes.

Même à Pétionville, moins touchée ?

Oui, beaucoup. J'ai commencé à les compter, puis j'ai cessé… C'étaient des piles de corps que les gens disposaient avec soin, le long des routes, en les couvrant d'un drap ou d'un tissu. Après le temps de silence et d'angoisse, les gens ont commencé à sortir et à s'organiser, à colmater leurs maisons. Car ce qui a sauvé cette ville c'est l'énergie des plus pauvres. Pour aider, pour aller chercher à manger, tous ces gens ont créé une grande énergie dans toute la ville. Ils ont donné l'impression que la ville était vivante. Sans eux, Port-au-Prince serait restée une ville morte, car les gens qui ont de quoi vivre sont restés chez eux pour la plupart.

C'est pour témoigner de cette énergie que vous êtes rentré ?

En effet, mais pas seulement. Lorsque l'ambassade du Canada m'a proposé d'embarquer vendredi, j'ai accepté car je craignais que cette catastrophe ne provoque un discours très stéréotypé. Il faut cesser d'employer ce terme de malédiction. C'est un mot insultant qui sous-entend qu'Haïti a fait quelque chose de mal et qu'il le paye.

C'est un mot qui ne veut rien dire scientifiquement. On a subi des cyclones, pour des raisons précises, il n'y a pas eu de tremblement de terre d'une telle magnitude depuis deux cents ans. Si c'était une malédiction, alors il faudrait dire aussi que la Californie ou le Japon sont maudits. Passe encore que des télévangélistes américains prétendent que les Haïtiens ont passé un pacte avec le diable, mais pas les médias… Ils feraient mieux de parler de cette énergie incroyable que j'ai vue, de ces hommes et de ces femmes qui, avec courage et dignité, s'entraident. Bien que la ville soit en partie détruite et que l'Etat soit décapité, les gens restent, travaillent et vivent. Alors de grâce, cessez d'employer le terme de malédiction, Haïti n'a rien fait, ne paye rien, c'est une catastrophe qui pourrait arriver n'importe où.

Il y a une autre expression qu'il faudrait cesser d'employer à tort et à travers, c'est celle de pillage. Quand les gens, au péril de leur vie, vont dans les décombres chercher de quoi boire et se nourrir avant que des grues ne viennent tout raser, cela ne s'apparente pas à du pillage mais à de la survie. Il y aura sans doute du pillage plus tard, car toute ville de deux millions d'habitants possède son quota de bandits, mais jusqu'ici ce que j'ai vu ce ne sont que des gens qui font ce qu'ils peuvent pour survivre.

Comment est perçue la mobilisation internationale ?

Les gens sentent que cette fois, cette aide est sérieuse, que ce n'est pas un geste théâtral comme cela a pu se produire par le passé. On perçoit que les gouvernements étrangers veulent vraiment faire quelque pour chose pour Haïti, et aussi que dans le pays personne ne veut détourner cette aide. Car ce qui vient de se produire est bien trop grave. Il y a tant à faire, à commencer par ramasser les morts. Cela prendra sans doute plusieurs semaines. Ensuite, il faudra déblayer toute la ville pour éviter les épidémies. Mais le problème numéro un, c'est l'eau, car à Port-au-Prince, elle est polluée. Habituellement, on la fait bouillir pour la boire, mais il n'y a plus de gaz.

Les Haïtiens espèrent beaucoup de la communauté internationale. Si des choses sont décidées à un très haut niveau, dans le cadre d'un vaste plan de reconstruction, alors les Haïtiens sont prêts à accepter cette dernière souffrance. La représentation de l'Etat, à travers le gouvernement décimé, étant touchée, c'est le moment d'aller droit vers le peuple et de faire enfin quelque chose d'audacieux pour ce pays.

Propos recueillis par Christine Rousseau

Mwen te reyaji konsa:

From: jafrikayiti@hotmail.com
Subject: MERCI DANY - HONTE A FREDERICK NICOLOFF ET RADIO CANADA
Date: Sun, 17 Jan 2010 03:12:49 +0000
mèsi Dany!

J'ajouterai qu'il est immoral qu'en ce moment de détresse, l'on tend son micro à des gens affamés, sans eau, ni nourriture et leur demander (voir suggérer) "voulez vous que ne venions occuper votre pays?". Ce fut le cas du "journaliste"de Radio-Canada Fréderick Nicollof dont j'ai entendu le pseudo reportage ce soir sur les ondes de la radio publique francophone.

Qu'un évangéliste écervellé americain se défoule sur la tragédie qui nous affecte, il n'y a là rien d'étonnant. Il a quelques années de cela, bible sous les bras, fredonnant "Que le nom de Jésus est doux" ses aieux brûlaient vifs quelque fils ou fille d'Afrique déportés aux Amériques.

Mais que Radio-Canada serve de porte voix pour la propagande impérialiste eurocentrique, innaceptable. Citoyens, exigeons une bonne utilisation de nos taxes!

COURAGE -DIGNITÉ - SOLIDARITÉ SINCÈRE!!!!!!

Jean Saint-Vil
Ottawa

Dany Laferrière est élu à l'Académie française Scoop-10

Dany te reponn: "mon frère, courage et dignité".

jafrikayiti
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  ainsi ne soit-il Ven 13 Déc 2013 - 1:07

j..., mwen pa fin koprand net non le w mande poukisa Fanon pa t' poze kandidati'l pou Akademi Franse aloske w konen tre byen ke misye te envesti corps et ame lan zafe endepandans Algerie. Sa pa anpeche ke misye se youn lan ekriven ke yo etidye lan tout inivesite.

Fanon se te yon ekriven revolisyone ak problem ekzistansyel, problem idantite itou. Sa kontribye anpil a fos li. Se youn lan neg, mwen konn ap reli kom si se premye fwa. Men se pa tout moun ki enteryorize sa k'te pase tankou'l. Fanon se yon neg ki te ronje, ki te santi li rejete par menm fanmi'l. Misye rapote kote manman'l te kon ap di de li c'est le plus noir de mes enfants. Dapre'm, cancer ki te pote'l ale a se te yon maladi psikosomatik. Vin jwen' li t'al temwen dega an Aljeri yo. Jodi a gen yon jenerasyon Matinike ki pa menm konn ki es li ye tankou w ta di ke li tonbe dan l'oubli. Sa tris,men se la verite. De tout fason, nou ka obseve sa lan tout sosyete. Misye pa t'viv lontan ase e pi Matinik pa osi politize ke Gwada.
ainsi ne soit-il
ainsi ne soit-il
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  Joel Ven 13 Déc 2013 - 1:36

ainsi ne soit-il a écrit:j..., mwen pa fin koprand net non le w mande poukisa Fanon pa t' poze kandidati'l pou Akademi Franse aloske w konen tre byen ke misye te envesti corps et ame lan zafe endepandans Algerie. Sa pa anpeche ke misye se youn lan ekriven ke yo etidye lan tout inivesite.

Fanon se te yon ekriven revolisyone ak problem ekzistansyel, problem idantite itou. Sa kontribye anpil a fos li. Se youn lan neg, mwen konn ap reli kom si se premye fwa. Men se pa tout moun ki enteryorize sa k'te pase tankou'l. Fanon se yon neg ki te ronje, ki te santi li rejete par menm fanmi'l. Misye rapote kote manman'l te kon ap di de li c'est le plus noir de mes enfants. Dapre'm, cancer ki te pote'l ale a se te yon maladi psikosomatik. Vin jwen' li t'al temwen dega an Aljeri yo. Jodi a gen yon jenerasyon Matinike ki pa menm konn ki es li ye tankou w ta di ke li tonbe dan l'oubli. Sa tris,men se la verite. De tout fason, nou ka obseve sa lan tout sosyete. Misye pa t'viv lontan ase e pi Matinik pa osi politize ke Gwada.

AINSI ;
Se pa mwen ki di sa ,se ROZO.
Mwen kontan pou LAFERRIÈRE wi ;men mwen rejwenn JAF ki di eske se pa zafè l ke GOUVÈNMAN FRANSE an ap regle.
Ou konnen ke FANON te pale sou pwoblematik LANG lan ,lan PEAUX NOIRES ,MASQUES BLANCS;lè mesye te relate EPIZÒD AIMÉ CÉSAIRE ki t ap fè yon DISKOU lan ÒTÈL de VIL MATINIK lan ;se lè FANON di ke CESAIRE ap voye FRANSE monte e pèsonn pa t konprann sa l ap di ;FANON te fè yon BLAG a sa ;misye di CÉSAIRE ap pale ,chalè an te anraje e gen yon FANM ki te endispoze.
Gen yon NÈG ki di WI FOUT ,CESAIRE tèlman ap voye FRANSE monte ke l fè FANM lan pèdi konesans (lol).Se te lanne 1940s yo.
Kom nou rete KANADA ,MEN YON diskou ke FRENAND LEGER te pwononse le 18 OKTOB lan OTÈL DE VIL TORONTO ,n a wè ke misye FOURE PYE L LAN BOUNDA MATELI pou ki li te pwopoze FRANSE pa KREYÒL kòm 2zyèm LANG CARICOM.
FRENAND LEGER gen yon istwa enteresan.Misye se te anplwaye gouvènman BAHAMAS ;misye t ap mennen yon kanpay lan BAHAMAS pou yo anseye KREYÒL lan lekòl BAHAMAS YO ,paske 20%popilasyon BAHAMAS lan pale KREYÒL

www.potomitan.info/ayiti/langues_creoles.php    

Joel
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  ainsi ne soit-il Ven 13 Déc 2013 - 8:15

Eskize'm. Roseau pa fin an form. Misye ap di nenpot kwa pou ratrape le tan pedi.

JAF li-menm ap rektifye; denyeman se te bon pou Lafrans, jodi a se bon pou Dany bon pou Lafrans. E ki sa ki anpeche ke se bon pou Ayiti itou?

Dapre obsevasyon'm nul n'est prophete en son pays. Men m'ap di JAF li pa bezwen al ap di bagay sa yo bay jenn an Ayiti. Yo tre konsyantize an mem tan yo tre reyalist. Si li ensiste, y'a bat charivari deye'l pou tantativ enfantilizasyon. ;-)
ainsi ne soit-il
ainsi ne soit-il
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  Le gros roseau Ven 13 Déc 2013 - 9:19

mwen pa beswen oken moun dim mwen pa an fom paske mwen pa adore menm dye ak yo.mwen pap kontinye ap pale de rans saa ankor paske kom mwne toujou di genyen anpil neg se pa pou liberte ,eglalite fraternite yo te goumen se paske blan manan yo te meprise yo ,yo pat ka jwen ti fanm blanch pa yo tou .yo pat ka patisipe nan festin blan yo.yo te vle rnaplase esklavajis ,jodya yo santi yo fyè yo mete yon ti let nan kafe yo, blan aksepte yo nan senak li se viv mon blan.yop bliye tou sa zanset yo te pase.se pa regade yo sak te pase an 2004, se zafè ayisyen yo se Kanadyen franseu.men yo te dwe mete sa kebekwa yo di ya an Pratik :"Je me souviens."Mwen renmen moun ki konn padone ,men ou pa ka ap padonne moun kap ba w kalot tou tan.

genyen yon martinikenn ki te mande m yon fwa :pou ki sa nwa ameriken vinn visite yon peyi rasist konsa.yo pa konn sa nwa ap pase an frans.Alor mesye al nan senak franse ,men fok nou pa etone si yon jou yo di nou sanble ak makak non.piga remor touye nou non se nou ki te mande pou nou te vinn chita ak yo wi.moun san diyite toujou vle vire lot bor figi yo pou mechan ba yo kalot.Nou di se mwen ki merpisab se yon sel bagay mwne konnen Desslaines ak Toussaint yo te touye nan Fort de joux ta pi apresyem ke nou.Map fout repete l ankor la demande de cet intrus est une insulte à la memoire de Toussaint Louverture.sak pa kontan anbake.

Le gros roseau
Super Star
Super Star

Masculin

Message  Joel Ven 13 Déc 2013 - 9:25

Se pou nou REFLECHI ;se pa voye m ap voye TOYA sou LAFERYÈ.
Eske si yon AYISYEN ta MANM ""ACADÉMIE DES SCIENCES"" swa an FRANS ou byen OZETAZINI,yo t ap ba li tout notoryete sa a?
Pou m di ankò se pa yon refleksyon sou LAFERYÈ.
Rodney st ELOI ki gen yon MEZON DEDISYON lan KANADA,te jete yon KOUCH DLO FRÈT lan SELEBRASYON sa a ;misye di ke AYITI gen twòp ekriven.
Se yon gwo REFLEKSYON.Lè TIMOUN yo al LEKÒL plis tan yo pase se etidye LANG FRANSE ak LITERATI FRANSE.Se pou nou kapab reflechi tèt poze.

Kanta FRANTZ FANON se yon ""rite of passage"" pou yon JÈN AFRIKEN AMERIKEN li misye.Sa pa t ap etone ke menm yon OBAMA ak MADANM li ta li misye.
Ou te toujou tande de NÈG tankou STOKELY CARMICHAEL ,RAP BROWN,lidè BLACK PANTHERS elt ..te konn site MISYE.
Pa t gen EKRIVEN ,ki te pòtreye jan LESPRI KOLONIZE ,MOUN ANBA DOMINASYON fonksyone.
Misye te mouri JÈN vre men ZÈV FRANTZ FANON imòtèl.

Jan w wè ke MATELI ak LAMOTHE ap felisite ,ap bat BRAVO pou LAFERYÈ ki lan AKADEMI FRANSE an ,alòs ke yo refize SIYEN LWA sou AKADEMI KREYÒL lan ,ki ap MIL FWA PI ITIL ke yon LAFERYÈ lan AKADEMI FRANSÈZ.
Se de sa FRANTZ FANON t ap pale!

Joel
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  ainsi ne soit-il Ven 13 Déc 2013 - 11:04

Janr de blag w'ap di yo te konn fet an Ayit. Depi w se yon entelektyel ou neg for, yo toujou ap fe blag. Gen yon bri ki te mouri le misye te retounen finalman an Ayiti. Gen yon neg ki te dif ke Fignole se te bluffer. Pou apiye sa, li eksplike ke matematisyen a ki te tre popile t'ap arange foul la ki te an lyes. Kelke sa Fignole deklare se gwo aplodisman ak anmey. Gen yon moman ki rive, se te "sin kare pls kos kare egal 1", e repons "Viv Fignole"

Demonstrasyon par a plis b gen le pa t' ase t' sofistike pou Me Fiyo. LOL
ainsi ne soit-il
ainsi ne soit-il
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  jafrikayiti Ven 13 Déc 2013 - 11:23

Ainsi di: "Jaf limenm ap rektifye..."

Non konpatriyòt, mwen pa chanje ni diskou, ni konpreyansyon m sou koze sa a. Sepi lontan anvan nominasyon an, mwen te di Lafrans ap defann enterè li e mwen pa wè anyen mal si Dany ap defann enterè pa li non plis. Men ekzateman, ki jan mwen te di sa 24 novanm, nan premye chenn diskisyon an, anvan konfimasyon an:

"Ainsi, mwen pa gen anyen kont Dany. Sitwayen an se kinan nou. Tout avansman li fè nan karyè li se bon bagay. Se menmjan ak nominasyon Michaelle Jean an. Mwen te toujou di sa, yon pwofesyonèl Ayisyen ki reyisi ak fos talan li, se byen pou li. Malerezman, ak frajilite nasyon nou an, plis nivo mechanste kolon yo, anpil fwa nominasyon sa yo ap genyen ajannda kache dèyè yo.

Daprè jan mwen konprann Akademi Franse a ye nan moman an, se tankou Fran Franse a ak Frankofoni an. Bagay sa yo fin rabi devan je blan franse. Yo ta byen kontan wè Afriken ap pote chay la pou yo. Menmjan yo te bay Nèg Nwa a, pote kwa Jezi pandan li ta pral Golgota a. Menm jan yo bay Obama fè yon kou nan White House la. Lesansyèl, pou moun yo se kenbe kontwol afè yo, keseswa koulè revandèz yo bay vann machandiz la pou yo pou yon ti but tan....Se konsa tou, yo pral nonmen Pap Nwa anvan lontan....depi kontwol komès la rete nan men mesye Ewopeyen yo.

Pwoblèm nan se pa Dany. Pwoblèm nan se jan nasyon Ayisyen an kontinye ap kalewès devan gwo responsablite nou genyen pou nou okipe afè nou. Li lè li tan pou nou aktè nan pwop fim nou olye se "cameo" n ap plede fè nan fim zot.

Lang franse a gen yon seri bezwen ki diferan de sa li te bezwen lè li t ap pran fomasyon. Kounye a, sa ki pi enpotan pou Lafrans, se pou ansyen koloni yo kontinye konsome pwodui franse. Tandiske, sou kote lang Kreyol la, se fos li bezwen ranmase onivo devlopman li. Se sa ki fè mwen apiye tout efo k ap kore estriti ak devlopman lang nan. Menmsi, an reyalite se pa apwoch Akademi Kreyol la, mwen kwè ki pral bay pi bon rezilta. Si jis yon etap ki ka bay yon avantaj sikolojik pase tout bagay daprè mwenmenm. Se pou tèt sa, mwenmenm mwen pito fokis sou pwodiksyon bon zouti nan lang Kreyol epi ankouraje yn bon kantite Ayisyen aprann ekri ak li lang nan. Entènèt la ofri nou yon bèl opotnite ki pa te la anvan. Telefon selilè se yon lot fenomèn ki vin ede Ayisyen wè enpotans aprann ekri Kreyol.

Kanta pou Miki, mwen di nou Miki pa ka fè lot bagay ke makak. Se pou sa menm yo mete l nan palè ki pa ekziste a."

Jaf

jafrikayiti
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  ainsi ne soit-il Ven 13 Déc 2013 - 12:06

Les apparences sont trompeuses, JAF, men m'ap mande'm si gen yon moun sou sit la ki janm te pui entranzijan pase'm. On sèl bagay, mwen kwè lan pense stratejikman lan ka Ayiti.

JAF se w ki te presize dabor ke se Dany ki te poze kandidati'l. Donk, bay Lafrans yon break si w konprand sa k'ap pase. Yon sèl bagay, bagay yo pa pi konplike si nou poze. Dizon ke li bon e pou Dany e pou Lafrans e pou Ayiti jiska yon sèten pwen. W menm, w gen chans, w pa sanble w pwal tounen yon gran moun pussycat tankou'l(?)
ainsi ne soit-il
ainsi ne soit-il
Super Star
Super Star

Masculin

Feuille de personnage

Message  Contenu sponsorisé

Contenu sponsorisé

Page 1 sur 2 1, 2  Suivant